فواید ویتامین B

به اشتراک بگذارید

همه چیز در مورد فواید ویتامینB

ویتامین B از مکمل های ضروری برای تمامی افراد است. حتی افرادی که نیاز به مصرف مکمل های ویتامینی ندارند، می‌توانند از این ویتامین استفاده نمایند. از مهمترین فواید استفاده از ویتامین b، باید به کاهش استرس و همچنین تقویت خلق و خوی اشاره نمود. برخی  افراد برای کاهش خستگی و همچنین تقویت خلق و خوی خود، از این ویتامین استفاده می کنند. ویتامین ب باعث می شود تا روحیه افراد شاد تر گردد و عملکرد شناختی آنها بهبود پیدا کند. استفاده از این ویتامین با دوز بالا، در بهبود سلامت روان عمومی و همچنین افزایش عملکرد مغز تاثیر زیادی میگذارد. این ویتامین  در کاهش علائم اضطراب و افسردگی هم مفید است. افرادی که شرایط سلامت روانی ندارند، برای کاهش علائم بیماری های خود می توانند از ویتامین B استفاده کنند. گاهی اوقات برخی پزشکان، ویتامین b را با داروهای ضد افسردگی به صورت ترکیبی تجویز می نمایند.

 مصرف این ویتامین علاوه بر تاثیر گذاری بر عملکرد مغز، بر روی بیماری‌های پوستی نیز اثرگذار است. ویتامین   B جزء بهترین ویتامین ها در بهبود اوضاع پوست می باشد. معمولاً از این ویتامین، برای سرعت گرفتن بهبود زخم های عمیق استفاده می‌شود.  همچنین این نوع ویتامین در پوست، به کاهش چین و چروک ها کمک می کند. بنابراین افرادی که به دنبال جوانسازی پوست خود هستند، حتماً باید از ویتامین ب استفاده نمایند. علاوه بر پوست، مصرف ویتامین B در کاهش ریزش مو هم موثر است. افرادی که به دنبال موهای سالم در کنار تغذیه سالم هستند، می توانند از این مکمل استفاده کنند.  مصرف ویتامین b به کاهش ریزش موها و همچنین ضخیم تر شدن تار موها کمک زیادی می نماید.

چرا ویتامین B در بدن مهم است؟

گاهی اوقات برخی پزشکان به افراد می گویند که با داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، برخی ویتامین ها را در بدن ندارند. برای رشد سلول ها و همچنین عمل کرده بهینه بدن، حتماً باید از مواد غذایی در کنار ویتامین ها استفاده شود تا کمبودهای بدن جبران گردد. گاهی اوقات کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین B، ضررهای جبران ناپذیری برای سلامت بدن در پی خواهد داشت. یکی از اساسی ترین مهره ها برای حفظ سلامتی سلول ها و انرژی شما،  ویتامین b می باشد. این ویتامین انواع مختلفی دارد، که هر کدام در منبع غذایی خاص به خود یافت می‌گردند. به طور مثال باید بدانید که ویتامین B12 در گوشت و لبنیات است. ویتامین‌های گروه B7 در میوه ها و سبزیجات وجود دارند.

 کمبود هر یک از این ویتامین ها، باعث مشکلات و بیماری‌های متعددی در بدن می‌شود و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. برخی مواقع پزشکان برای افراد و گروه‌های خاص از جمله زنان باردار و افراد مسن، مقادیر بیشتر از ویتامین B را تجویز می کنند. برخی شرایط خاص مثل بیماریهای  HIVو بیماری کرون و همچنین مصرف الکل زیاد، منجر به کاهش جذب ویتامین b می شود. کاهش ویتامین ب در بدن، موجب خستگی و کم‌خونی می گردد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به خطر می‌افتد. همچنین گاهی اوقات کمبود این ویتامین، به صورت مشکلات پوستی بروز می نماید. بنابراین می‌توان گفت که ویتامین B از ضروری ترین و مهم ترین ویتامین های بدن است که باید مورد استفاده قرار بگیرد.

                                                  ویتامین ب ضروری ترین ویتامین در بدن

انواع ویتامین b و گروه های غذایی حاوی آنها

باید بدانید که ویتامین B در چند نوع متفاوت وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.

  • تیامین یا B1
  • ریبوفلاوین یا B2
  • نیاسین یا B3
  • اسید پانتوتنیک یا   B5
  • ویتامین B6 یا پیریدوکسین
  • فولات یا ویتامین B9
  • ویتامین B12

این نمونه ویتامین ها هر کدام دارای فواید و ویژگی‌های خاص به خود هستند. ویتامین B1 در اعضای بدن مانند قلب، کلیه و کبد وجود دارد. وجود این ویتامین، موجب تجزیه کردن کربوهیدرات مواد غذایی می‌گردد و اسیدهای چرب مفید را جذب بدن می نماید. غلات کامل مثل ماکارونی و برنج، نان، ماهی قزل آلا و حبوبات حاوی این ویتامین هستند.

 ویتامین B2 یا ریبوفلاوین جزء ویتامین هایی است که برای تولید انرژی در بدن نیاز می باشد. این ویتامین در انواع غلات صبحانه غنی شده، قارچ، ماست، شیر و بادام وجود دارد.

ویتامین  B3یا نیاسین حدود ۴۰۰ واکنش مختلف آنزیمی در بدن دارد. این واکنش ها می تواند به تغییر چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها برای استفاده بدن کمک نماید. معمولاً غلات به طرز چشمگیری، حاوی این ویتامین مغذی هستند.

 B5یا اسید پانتوتنیک برای ایجاد کردن کوآنزیم ها، چربی ها و پروتئین ها لازم هستند. از این ویتامین، گلبولهای قرمز برای سوخت و ساز و همچنین تامین انرژی استفاده می‌نمایند. در تخمه آفتابگردان، جگرگاو و آووکادو این ویتامین به وفور یافت می‌شود.

 پیریدوکسین یا ویتامین B6 ، برای واکنش آنزیمی بدن نقش مهمی دارد. باید بدانید که بدن برای تجزیه نمودن چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها و همچنین عملکرد بهینه سیستم ایمنی، بدن به غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند نیاز دارد. غنی ترین منبع های این مکمل شامل ماهی سالمون، مرغ، انواع سیب زمینی و نخود می باشند.

ویتامین  B9یا فولات در برخی نان های غنی شده وجود دارد. این نوع ویتامین در مادران باردار، به تقسیم سلولی مناسب کمک می کند.

ویتامین B12 از ویتامین های ضروری برای بدن است. این ویتامین به ایجاد گلبولهای قرمز کمک می‌کند و در گوشت، ماهی، صدف و شیر وجود دارد.

                                                                    انواع ویتامین B

مصرف بیش از حد مجاز ویتامین ب چه عوارضی دارد؟

به دلیل اینکه ویتامین B  محلول در آب می‌گردد، معمولاً مشکلات جدی را برای بدن ایجاد نمی‌کند. با این حال در برخی مواقع ممکن است مصرف بیش از اندازه این ویتامین، عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد.  از مهمترین و جدی ترین عوارض مصرف زیاد این ویتامین که نشانه بارزی نیز می باشد،  باید به تشنگی بیش از حد اشاره نمود. اگر ویتامین B بیش از اندازه مصرف شود، فرد بیشتر از حد معمول تشنه می شود و همین یک نشانه مهم است. مورد دیگر،  بروز برخی بیماری های پوستی است. استفاده زیاد از ویتامین ب، موجب بروز برخی لکه های پوستی می گردد و این لکه ها به راحتی قابل دیدن هستند. تاری دید، از دیگر مشکلات خوردن بیش از اندازه ویتامین می باشد. در برخی مواقع حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی و اسپاسم شکم هم،  نشانه هایی از مصرف بیش از اندازه ویتامین b می باشند. در صورت اینکه این علائم را داشتید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

                                                          عوارض مصرف زیاد ویتامین ب

علائم کمبود ویتامین B در بدن 

ویتامین B مانند دیگر ویتامین ها برای بدن بسیار ضروری است.  کمبود این ویتامین، باعث بروز علائم زیادی در بدن می‌شود و فعالیت های روزمره فرد را با اختلال مواجه می‌کند. مهمترین علامت کمبود این ویتامین، خستگی بیش از اندازه است. در برخی مواقع افراد در صورت کمبود این ویتامین در بدن خود، دچار کاهش وزن می شوند. بنابراین کاهش وزن ناگهانی هم، از دیگر علائم کمبود ویتامین B می باشد. بروز بیماری‌هایی مانند یبوست و همچنین از دست دادن اشتها نیز، از علائم کم بودن ویتامین ب در بدن هستند.

بر اساس تحقیقات پزشکان، برخی مشکلات حافظه و افسردگی هم ناشی از کمبود ویتامین ب در بدن هستند. بنابراین حتماً باید از این ویتامین  استفاده شود. دیگر نشانه های بارز کمبود این ویتامین در بدن، رنگ پریدگی و تپش قلب بالا است. معمولاً کمبود ویتامین  Bدر بدن، موجب بروز بیماری کم خونی می گردد. بیماری کم خونی نشانه هایی مانند رنگ پریدگی و تپش قلب بالا را به همراه دارد. اگر افراد دارای کمبود ویتامین ب در بدن خود هستند، باید از مکمل های حاوی این ویتامین  در کنار مواد غذایی شامل آن استفاده نمایند تا کمبود بدن خود را جبران کنند.

                                                        مهمترین علامت کمبود ویتامین ب

 

چه کسانی به ویتامین های گروه b نیاز بیشتری دارند؟

معمولا ویتامین B در بسیاری از گروه های غذایی وجود دارد.  اگر شرایط رژیم غذایی درست نداشته باشید، قطعاً بدن شما به کمبود آن مبتلا خواهد شد. اما در بعضی گروه‌های خاص، نیاز است که ویتامین ب بیشتر مصرف شود.  زنان باردار یا شیرده از گروه هایی هستند که برای حمایت از رشد جنین و همچنین افزایش شیر خود، باید حتماً از مکمل های ویتامین ب استفاده کنند. کمبود این ویتامین در دوران بارداری، ممکن است موجب آسیب عصبی شدید یا اینکه نقص مادرزادی در جنین گردد. دومین گروه ،بزرگسالان مسن تر هستند. معمولاً با بالاتر رفتن سن، توانایی جذب این ویتامین در بدن کمتر می شود. بنابراین افرادی که بالای۵۰ سال سن دارند، حتماً باید برای پیشگیری از افسردگی و اختلال های خلقی و عصبی از ویتامین‌های گروه B استفاده نمایند.

 بیمارانی با شرایط خاص مثل بیماران سرطانی و بیماران سلیاک حتما باید از این ماده مغذی استفاده کنند. کمبود ویتامینB  در بدن این افراد، گاهی اوقات منجر به کاهش وزن می شود و بیحالی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در این شرایط توصیه می گردد که حتماً از ویتامین گروه ب استفاده گردد. گیاهخواران هم جزء افرادی هستند که حتماً در کنار رژیم گیاهخواری خود، باید این مکمل را دریافت نمایند. گیاهخواران مواد غذایی مثل گوشت، تخم مرغ و لبنیات را استفاده نمی کنند. این نوع مواد ذکر شده منبع غنی از ویتامین ب هستند. بنابراین با حذف این مواد غذایی، بدن در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین ب قرار می‌گیرد. بنابراین حتماً باید این افراد از مکمل‌های ویتامین b استفاده نمایند.

                                                                 منابع غنی ویتامین B

جهت اطلاع از جدیدترین اخبار عضو شوید

روتین هرلحظه شمارا سورپرایز میکند

بیشتر بخوانید